Lovisas fikastånd

Imorgon ska Lovisa sälja lite fika utanför maxmode. Det är tredje sommaren hon gör det. Någon dag bara men hon tycker att det är kul och jag tycker det är bra att hon får lära sig pengars värde. 

Hon gör inte av med sina egna pengar som hon på något sätt tjänat ihop. Oavsett om det är för att hon sålt kakor, plockat ur diskmaskinen eller masserat för att få dom så är hon mycket mer sparsam med dom än om hon får pengar av Mig till att köpa något. Då säger det bara svisch så är 100 lappen borta:) 

Men i alla fall ska hon sälja så måste hon ju ha något att sälja så jag har nu stått och bakat 3 olika sorters kakor sen kl 20 när jag kom hem... 

Silviakaka
Kärleksmums
Daimsnittar

Daimsnittarna är nya. Dom har jag aldrig bakat förut... Här kommer receptet på dem! 



DAIMSNITTAR:

100 gram smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dubbeldaim, 56 gram

Sätt ugnen på 175 grader. Skär smöret i mindre bitar. Rör ihop smör, mjöl, socker, sirap, vaniljsocker och bakpulver till en deg. 

Hacka eller mortla daimen i små bitar och blanda ner i degen. Dela degen i två bitar och rulla ut till långa rullar. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dom lite med fingrarna. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min. Ta ut plåten och skär kakorna i snittar innan dom kallnar.

Smaskens! 

Vill du inte baka kan du alltid komma förbi maxmode och köpa en liten kaka och göra Lovisa glad :) 


Det här är första gången hon hade sitt lilla fikastånd:) 25 juli 2012! 

Nu ska jag göra som resten av tjejerna här. Sova! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0