Pulled pork


Godmorgon! 
Inatt har Jonatan jobbat så jag och tjejerna har varit hemma själva vilket innebär att Lovisa lugger i våran säng och det är ju jättemysigt så länge hon ligger still! 

Tyvärr så gör hon inte det många minuter i sträck och en fäktandes Lovisa plus en Filippa som har haft ont i låren och varit gnällig +min rygg som inte alls är med på noterna längre har gjort att jag är allt annat än utvilad idag! 

Men nu är det fredag och superfint väder och Filippa är på toppenhumör så snart ska jag ut och gå ska bra slänga in mitt kött i ugnen så det får stå där över dan. 



Här kommer receptet på pulled pork!



ca 1 kg fläskkött i bit ( kotlett)
flingsalt
peppar
chilipulver
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 dl vatten + 3 msk oxfond 
3 dl barbequesås med rökig smak

Tvätta av köttet och klappa in ordentligt med salt, peppar och chilikrydda runt om. Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn. Klyfta lök och vitlök och strö runt om. Blanda vatten, fond och barbequesås och häll över köttet. På med locket och in i ugnen 120 C i ca 5-6 h. Testa att dra lite i köttet med en gaffel, faller det lätt isär så är det färdigt. Låt det gå någon timme till eller två annars. Det ska vara mört!!

Ta ut köttet och riv sönder det med en gaffel i grytan och blanda det med endel av bbqsåsen och löken till en röra.

jag brukar låta det ligga minst 7 timmar då är det garanterat klart. Speciellt om man ska ha gäster då man vill att det ska vara färdigt när dom kommer och har du då räknat med 7-8 timmar är det garanterat klart! 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0