Potatis och purjolökssoppamed baconkrisp

Men OMG så gott det var med potatis och purjolöksoppa!!

Jag har aldrig ätit det förut men så för ett tag sen blev jag sugen att prova och idag passade det utmärkt med soppa till kvällsmat!

Denna MÅSTE du prova!

Jag vet inte exakta mängder men på ett ungefär..

7 potatisar medelstora
1 purjolök ( ej det gröna)
2 hönsbuljongtärningar
3 dl grädde
Vatten så det precis täcker potatisen och löken
2 vitlöksklyftor ( hackade)
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Skala och skiva potatisen i tunna skivor ca 3 mm, och likaså purjon.
Koka tills det är mjukt i vatten och buljongtärningar.och den hackade vitlöken.

När potatisen blivit mjuk mixar du den helt slät. Tillsätt sen grädden och ev lite mer vatten om det behövs. Salta och peppra efter smak. Låt sedan småkoka några minuter till. Under tiden klipper du små bitar av baconet och steker tills det blivit knaprigt. ( jag lägger mitt mellan hushållspapper för att få bort det mesta fettet)

Servera genast!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0