Key Lime Pie

Denna var bla en av efterrätterna vi åt i fredags. Jag tyckte den va så där men det är nog mest pga att jag HATAR citron och lime. Men alla andra tyckte att den var väldigt god och den tog slut fort så det måste ju vara ett gott betyg så därför vågar jag ändå rekommendera dig denna ( om du nu inte är som mig och inte gillar lime=)
 
Botten
 
200g digestivekex
2msk farinsocker
100g smält smör
 
Fyllning
 
1 msk finrivet limeskal
1 dl limesaft, ca 3 frukter
6 äggulor
1 burk sötad kondencerad mjölk, ca 400 g
 
Garnering
 
ca 2 dl vispgrädde
2 lime
 
Gör så här
  1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa kexen med socker och smält smör till en smulig massa. Tryck ut smulorna, även lite upp på kanten i en form ca 24 cm i diameter med en löstagbar botten.
  2. Grädda bottnen mitt i ugnen i va 8 minuter. Låt svalna. Sänk temperaturen till 175 grader.
  3. Riv skalet fint från limefrukternaså att du får ihop i msk. Pressa saften ur dem.
  4. Vispa äggulorna i en skål tills de börjar tjockna. Tillsätt den kondencerade mjölken och vispa vidare tills smeten åter är något tjock. Blanda ner saften och skal.
  5. Häll smeten på pajbottnen. Grädda pajen mitt i ugnen i 13-15 minuter. Låt den svalna och ställ den sedan i frysen minst 3 tim.
  6. Ta fram pajen ca 20 minuter innan servering. vispa grädden, men inte för hårt. Garnera pajen med grädden spritsad i små toppar runt om samt dekorera med tunna skivor lime och lite rivet limeskal.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0