oxfilé med rödvinssås och hasselbackspotatis

Måste ju lägga upp receptet på helgens mat som vart helt sinnessjukt god tyckte till o med jag själv... brukar inte tycka att det man gör själv är lika gott som det är när man äter borta men det här blev riktigt gott!
och rätten fick mycket beröm!
Jonatan har tjatat om att vi måste ha det här som en stående helgmeny flera gånger om dan!=)

så prova detta!!

Rödvinssås

1 msk Smör
1 st scharlottenlök (finhackad
2 msk råsocker ( går bra med vanligt med)
4 dl rödvin
4 dl vatten
1 msk balsam vinäger
4 msk kalvfond
2 msk maizena majsstärkelse
2 msk smör

1.Hetta upp smör i en kastrull och fräs lök ca 1 min utan att den
tar färg.
Rör ner sockret och låt det smälta ca 1 min. Tillsätt vin,
vatten, vinäger och kalvfond och låt såsen koka utan lock tills
ca 3 dl återstår.
2. Sila såsen genom en finmaskig sil.
3. Hetta upp såsen i en ny kastrull och vispa ner maizena utrört i lite
kallt vatten. Koka upp och rör ner smör strax före servering.


oxfile

1. Oxfilé: Bind eventuellt om filén med bomullssnöre för att få en fin rund form. Strö på salt och peppar. Bryn filén runt om i smör i en stekpanna. Kyl den snabbt. Hit går att förbereda.
2. Ta fram filéerna i god tid och låt dem bli rumsvarma, ca 30 min.
Sätt ugnen på 175¨.
3. Stek dem mitt i ugnen ca 35 min tills innertemperaturen är 56°.
Låt köttet vila ca 15 min under folie innan det skärs upp i 20 skivor.



serverade med bea och ungsstekta tomater som jag bara la in på en plåt ihop med kötet..




Kommentarer
Postat av: MARITA

Du är såååå duktig på mat Frida!!!

Det vattnas i munnen på mig..

2012-02-20 @ 20:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0