Morotsbröd

Hittade ett recept på morotsbröd som jag blev så sugen på att prova, var lite skeptisk först för trodde att det skulle smaka morot men det blev bara supergott och så himla saftigt!!!

Det här tycker jag verkligen att ni ska prova!

 

Receptet är för 3 limpor

5 dl mjök

50 g jäst

25 g rumsvarmt smör

2 tsk salt

2 msk honung

3 dl finrivna morötter

ca 7 dl vetemjöl special fullkorn

ca 7 dl vetemjöl special

1 ägg

solroskärnor el. pumpakärnor

 

Värm mjölken till fingervarm, 37 gr. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst upp sig. Tillsätt smör, salt, honung och morötter.Sikta ner nästan allt mjöl under omrörning, tills degen känns smidig. Jäs under bakduk i ca 30 min. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma till tre limpor och placera dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 20 min. Sätt ugnen på 225 gr. Pensla bröden med ett uppvispat ägg och strö över pumpafrön. Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 min. Låt bröden svalna under balduk.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0