smörgåstårta


smörgåstårtan...
första gången jag gjorde en smörgåstårta och det va trots allt inte så himla svårt men pyntningen tog ju lite tid. betydligt längre än jag räknat med... men den va riktigt god!!
så det va inte sista gången jag gjorde en sådan...
grundröra till denna tårtan;

5 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
salt

Vispa grädden för sig och creme fraichen för sig till fast konsistens. Blanda i hop dessa och rör ner majonnäsen. Smaka av med en gnutta salt.


Formbröd, jag la 4*4 så 16 skivor / "våning" och sen 4 våningar men räkna ut det själva...=)


fyllning lager 1: 2 pkt bredbar leverpastej + ca 2 dl grundröra + 4 msk bostongurka. Vispa samman med elvisp till en fluffig smet.


fyllning lager 2: 8 kokta ägg + 2.5 dl mjukost (grevé eller herrgård) + lite grundröra. Hacka äggen och rör i hop med mjukost och grundröra till en smet.


fyllning lager 3: 2 pk skinka i tunna skivor, hackas smått + 1 burkar mimosasallad

Lägg i hop bröden med fyllningarna mellan. Toppa med bröd och bred grundröra över hela tårtan. Plasta in och låt stå i kylen (gärna över natten) tills den ska dekoreras.

 


Kommentarer
Postat av: Marita

Tack så jättemycket för senast.

Det var verkligen supergott och såå otroligt vackert också. Kram

2011-10-31 @ 13:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0