Måndag och ny vecka!

herregud vilket dåligt bloggande det har blivit här det sista...=/
Har ju varit shoppinghelg här som ni märkt om ni läst det föregående inlägget... och det har inneburit mycket mer jobb och längre dagar och det har ju så klart resulterat i att jag varit precis slut=) (men på ett bra sätt)
Idag skulle allihopa upp, jonatan skulle in till stan och jobba lovisa till skolan och jag till gymmet och jobbet... så vi skulle gå upp halv 7 men jag har råkat stänga av klockan så 7.44 vaknade jag och Lovisa börjar skolan 8.00..
hahaha lovisa har aldrig kommit upp så fort hon praktiskt taget studsade upp ur sängen när jag vråla at vi försovit oss och innan jag visste ordet av det va hon uppe på benen och halvt påklädd.
så 07.59 stängde hon bildörren och gick in till skolan!!=)
Jag har varit och tränat nu på morgonen,
Uppvärmning 2 km på cross och sen styrka idag + plankan.
Höjde tyngden med 5 kg på alla övningar idag och det resulterade i att jag va på väg att spy när jag va klar och väl slappna av... men nu är jag pigg och glad och fått i mig en banan=)
idag ska jag ta och gå lite tidigare för jag måste hinna handla lite för imorgon är det kalas som gäller hemma hos oss... baka tårta igår btw,
den är helt sinnessjukt god om jag inte minns fel men det tror jag inte=) och ikväll blir det en till men tror att det kanske blir en annan variant då=)
här kommer receptet på jordgubbstårtan iaf=)

(tårtan räcker till ca 12-14 personer)

Botten:
110 g smör
2 1/4 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim (à 56 g)
smör + ströbröd till formen

Fyllning:
5 gelatinblad
1/2 + 1 liter jordgubbar
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175°C. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Bre ut smeten i en smord, bröad springform, ca 24 cm i diameter. Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna. Passa på att ta av ytterkanten på formen och diska den så det inte blir ströbröd på fyllningen. Sätt sedan tillbaka den run kakan.

Blötlägg gelatinbladen 5 minuter i kallt vatten. Mixa 1/2 liter jordgubbar i matberedare/stavmixer till en slät puré. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens. Värm 1/2 dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen. Låt det smälta på svag värme. Rör ner gelatinblandningen i resten av purén. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet.

Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller i frysen. (Tina isåfall 4 timmar i rumstemperatur vid serveringen). Toppa tårtan med 1 liter rensade jordgubbar.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0